Jaką rolę może odgrywać meta w pozornie prostej grze karcianej? Dla graczy, którzy grę biorą bardziej na poważnie – z pewnością kolosalne.

Na hasło “meta” większości graczy automatycznie nasuwają się na myśli gry typu MOBA lub battle royale. Tam postacie i przedmioty ulegają regularnym zmianom i poprawkom celem zachowania równowagi na polu bitwy. Mało komu przyszłoby do głowy, że ta sama harmonia może być kluczowym elementem karcianej gry strategicznej na telefon.  

Clash Royale – innowacyjna gra mobilna

Clash Royale działa w oparciu o wystawiane na prostokątnej planszy karty, które atakują w czasie rzeczywistym. Każda jednostka ma odpowiednią ilość życia, szybkość ruchu, siłę ataku. Zaklęcia mają określony zasięg, tempo rzucania i moc, a budynki ograniczony czas swojej egzystencji. Minimalna zmiana któregokolwiek z tych parametrów może mieć kolosalny wpływ na jakość rozrywki. Dlatego liczą się nie tylko poziomy kart, ale też stosowny balans.  

Meta ma kluczowy wpływ nie tylko na walki arenowe, ale też na turnieje. W obu przypadkach stosuje się odrobinę inne zestawienia. Jednym z czynników jest to, iż w trakcie turniejów poziomy kart nie grają najmniejszej roli. Dodatkowo większość zawodników stara się unikać powtarzalności i przewidywalności, by przeciwnik nie mógł w łatwy sposób dobrać skutecznej kontry. To wymaga nie tylko opanowania znacznej puli kart w grze, ale także nie lada kreatywności.

Co w mecie?

Nawet na lokalnych turniejach łatwo jest zaobserwować pewne panujące aktualnie w grze trendy. Oglądając PLAY Polską Ligę Mobilną z pewnością każdy zauważył powtarzalność pewnych kart w licznych zestawieniach. Do jednych z  najczęściej wykorzystywanych należą:

  • Mother Witch
  • Elite Barbarians
  • Royal Giant
  • Electro Giant
  • Goblin Cage
  • Fisherman
  • Miner

Oczywiście zaobserować można też rosnące użycie Fireballi, które skutecznie neutralizują Mother Witch, czy budynków takich jak Mortar lub Tesla, które bezkompromisowo radzą sobie przeciwko ciężkim taliom opartym na Royal lub Electro Giancie.

Dominujące decki

Jeżeli korci Was przekonanie się o sile aktualnej mety, mamy dla Was przygotowanych kilka przykładowych zestawień.

Electro GiantMeta - Egig

Electro Giant jest jednym z królów zarówno na arenie, jak i na turniejach. Zestawienia z nim są niesamowicie trudne do pokonania, jeżeli przeciwnik nie posiada w swojej talii żadnego budynku. Średni koszt decku to 4,3. Jest on więc propozycją dla tych graczy, którzy lubią mecz prowadzić spokojnym, niespiesznym tempem. Właściwa rozgrywka zaczyna się tu w zasadzie dopiero na podwójnym eliksirze, gdzie możemy swobodniej obnosić się z Gigantem i nie martwić o to, że zabraknie nam punktów na ściągnięcie całej obrony przeciwnika tornadem w obszar jego ataku.

Baby Dragon wraz z Lightningiem idealnie dopełnią naszej ofensywy, ujmując widoczne ilości punktów życia z wież oponenta. Goblin Cage jest zaś świetnym wyborem na obronę przed pushem. Może ściągnąć na siebie wszystkie jednostki, podczas gdy reszta kart będzie je skrupulatnie wybijać.

W obronie przed niektórymi kartami bardzo dobrze sprawdzi się Ice Wizard. Spowalnia on ruch wrogich jednostek i kupuje czas wieży i pozostałym bohaterom na ich wybicie. Równie dobrze sprawdzi się wspomagając naszego Electro Gianta w dodatrciu pod wieżę przeciwnika.

Warto jednak zaznaczyć, że jest to talia bazująca głównie na kartach epickich, co czyni ją dość trudną w ulepszaniu. Odpowiednie poziomy mogą odgrywać znaczącą rolę w komforcie grania na arenie.

Elite Barbarians

Elite Barbarians to prawdopodobnie najbardziej znienawidzona jednostka w Clash Royale. Z całą pewnością można założyć, że niemal wszyscy gracze w ciągu kilku lat istnienia karcianki przynajmniej raz stracili nerwy widząc ją na arenie. Część z nich pewnie straciła nie tylko cierpliwość, ale też telefon… Co jednak może być lepszą kontrofensywą na elektryczne monstrum, prezentowane powyżej, niż połączenie Mortara z szybkimi i niesamowicie silnymi barbarzyńcami?

Mortar, mimo bycia win condition w tym zestawieniu, może pełnić zarówno rolę ofensywną, jak i defensywną. Odpowiednio postawiony jest w stanie idealnie stawić opór atakowi przeciwnika. Jego ataki są wolne, a przy tym bardzo mocne. Dużą rolę w obijaniu wieży przeciwnika odgrywa tu także Miner, którego można wystawić w dowolnym miejscu na mapie. Jest on idealny do tak zwanego poke'u, a także tankowania ataków, podczas gdy Elite Barbarians dokonują reszty dzieła.

Należy jednak pamiętać, że jest to deck kontrolny, w którego założeniem jest defensywa z powolnym obijaniem przeciwnika. Trzeba grać nim rozważnie, osłaniając Mortar innym jednostkami. Ofensywny Mortar jest używany raczej w przypadku grania na tańsze talie. Elite Barbarians najskuteczniej odegrają swoją rolę w ataku użyte w przypadku przewagi eliksiru.

Mother Witch i Royal Giant

Obecna meta jest dość charakterystyczna. Jakby tak zatem połączyć wszystkie lęki i obawy graczy, tworząc jeden wielki koszmar? Na szczycie drabinki króluje zestawienie Mother Witch z Royal Giantem i Fishermanem. Dołożyć do tego Elitarnych i Wasz przeciwnik z pewnością będzie… Przeszczęśliwy.

Heal Spirit jest tutaj raczej opcjonalny. Można go śmiało zastąpić równie tanimi Szkieletami. Największą zgrozą w tym zestawieniu jest tak naprawdę Mother Witch. Użyta w defensywie może nam w łatwy sposób pomóc zbudować przewagę. Zamieniając zabite jednostki w świnki tworzy z wolna podwalinę pod push. W najgorszym wypadku zmusza przeciwnika do zużycia mocnego zaklęcia (np. Fireball lub Lightning) albo przejścia do obrony.

Dobrym wsparciem defensywy jest także Fisherman. Odciąga on na bok niepożądane jednostki, niejednokrotnie zmieniając ich fokus na główną wieżę i aktywując ją, co znacznie ułatwia kontrowanie przeciwnika. Win Condition tego decku to oczywiście Royal Giant. To na nim opiera się cały atak i to on zadaje główne obrażenia wieży przeciwnika.

Podsumowując

Meta jest bardzo płynnym elementem gry. Dla niektórych graczy może to stanowić pewne pocieszenie. Prędzej czy później wszystkie karty znajdą swoje miejsce w czołówce grywalności dzięki odpowiednim modyfikacjom. I choć niektóre karty mają jasno określone zastosowanie, najważniejsza jest nasza elastyczność i umiejętność dostosowania zagrań pod przeciwnika. Każdą talię kontruje się w inny sposób, każdy mecz jest indywidualny.