Runeterra jest światem wielce różnorodnym, o bogatej historii wydarzeń rozciągających się na przestrzeni tysiącleci. I także, jak to bywa zwykle w dziejach krain prawdziwych, jak i fantastycznych, Runeterra została ukształtowana nie tylko przez momenty wzniosłe, ale i przez katastrofy. W każdej z nich uczestniczyli nasi ulubieni bohaterowie, a niektóre zostały przez nich nawet spowodowane.

Oto lista największych kataklizmów w historii Runeterry. W kolejności chronologicznej – zdecydujcie sami, która z nich okazała się najbardziej przerażająca.

1. Wojna Trzech Sióstr

Historia ta wydarzyła się aż 9 tysięcy lat przed aktualnymi wydarzeniami. W mroźnym Freljordzie żądna władzy Lissandra zawarła pakt z tajemniczymi panami Pustki – Obserwatorami. Obiecała im pomóc w przedostaniu się na powierzchnię świata w zamian za obdarzenie jej i jej poddanych niespotykaną dotychczas mocą. Przerażone jej poczynaniami siostry, Avarosa i Serylda, przybyły wraz ze swoimi armiami pod wrota Cytadeli Mroźnej Straży, by powstrzymać nieznanego najeźdźcę, niezależnie od ceny, jaką miały zapłacić. Gdy Obserwatorzy wynurzyli się z rozpadliny Howling Abyss, sama Lissandra zdała sobie sprawę z błędu, jaki popełniła. Nieziemskie, nieopisywalne zło, bezkształtne masy pochłaniające napotkaną materię, puste oczy spozierające na świat, wypełnione głodem i chęcią zniszczenia – taki los sprowadziła na siebie i każdego mieszkańca Runeterry. Podjęła więc decyzję, która odcisnęła piętno na całym jej życiu. Jednym potężnym zaklęciem zamroziła Obserwatorów i wszystkie żywe istoty pod Cytadelą, zabiła swoich popleczników, a także własne siostry i ich armie. A nawet takie poświęcenie okazało się tylko tymczasowym rozwiązaniem.
Jeśli chcecie zapoznać się ze wszystkimi szczegółami Wojny Trzech Sióstr, polecamy artykuł.

2. Upadek Icathii

Wojna Trzech Sióstr nie była jedyną próbą Pustki, by przedostać się na powierzchnię Runeterry. 5,5 tysiąca lat później dumna kraina zwana Icathią po setkach lat niewolenia przez Shurimę postanowiła wziąć los w swoje ręce. Tamtejsi magowie odnaleźli niewielką zadrę w strukturze świata, przez którą Pustka zaczęła powoli wynurzać swe macki. Dostrzegając potencjał tej mocy, postanowili ujarzmić ją i wykorzystać w walce ze swoimi ciemiężcami. Ponownie jednak okazało się, że żadna siła z tego świata nie jest w stanie władać straszliwą potęgą Pustki. Drobna szczelina zamieniła się w ogromną wyrwę, pochłaniając nie tylko shurimiańską armię, ale i całą Icathię. Ziemie te zostały całkowicie wyjałowione i opanowane przez dzieci pustki.
Dokładna historia upadku Icathii została opisana tutaj.

3. Upadek Imperium Shurimy

Wydarzenia w Icathii nie przeszły bez echa w samej Shurimie. Zasiały w umysłach Wyniesionych ziarna zepsucia i szaleństwa, popychając ich ku magii krwi i ostatecznej przemianie w darkinów. Jednak to następowało powoli, a Imperium załamało się poprzez zdradę wewnątrz.
Zaledwie 500 lat później Xerath, niewolnik i przyjaciel imperatora Azira, zawistnie przerwał jego ceremonię Wyniesienia. Zrzucając go w gorejące płomienie, przejął na siebie całą moc Słonecznego Dysku, życiodajnego monumentu Shurimy, samemu pragnąc tego błogosławieństwa. Jego ciało jednak eksplodowało pod wpływem ogromnej energii, zamieniając go w Baccai. Słoneczny Dysk, zasilający imperium przez tysiące lat, zapadł się w piaski, zabijając wszystkich mieszkańców stolicy i niszcząc niemalże całkowicie trwającą tysiące lat cywilizację. Ze szczątków Shurimy wzniosły się wkrótce zwaśnione krainy darkinów, skazując lud Runeterry na setki lat plag i wojen.

Potęga Starożytnej Shurimy była ogromna

4. Wojny Runiczne

Nie wiemy dokładnie, czym są ani skąd się wzięły Runy Świata, jednak z pewnością odrywają kluczową rolę w przepływie magii Runeterry. Te niezwykle potężne artefakty zostały odnalezione przez ludzi zaledwie tysiąc lat przed aktualnymi wydarzeniami. Władający nimi uzyskali dostęp do sił nieznanych dotychczas żywym istotom i nie wahali się ich wykorzystać. Straszliwe Wojny Runiczne wstrząsnęły posadami Runeterry, pochłaniały miliony niewinnych istnień, zwiastowały koniec tego świata. Artefakty te zagubiły się w mrokach dziejów, a odnalezienie i zabezpieczenie ich spoczęło na barkach Ryze’a. Czas pokaże, czy starczy mu siły woli, by nie wykorzystać ich do własnych celów.

Tylko Ryze stoi pomiędzy pokojem a apokalipsą Wojen Runicznych. Czy wystarczy mu sił?

5. Zrujnowanie

Jest to temat zdecydowanie na czasie. Chociaż samo Zrujnowanie wydarzyło się tysiąc lat przed aktualnymi wydarzeniami, to właśnie teraz nasi bohaterowie prawdziwie odczuwają jego skutki. Gdy młody król Camavoru, Viego, stracił swoją ukochaną Isolde, nic nie było w stanie powstrzymać go przed wyrwaniem jej ze szponów śmierci. Pomimo stanowczemu sprzeciwowi mnichów z Błogosławionych Wysp, siłą przebił się przez ich straże i zanurzył ciało zmarłej żony w wodach życia. To bezwzględne pogwałcenie praw życia i śmierci poskutkowało magicznym wybuchem o niespotykanym dotąd efekcie. Zamieniło spokojne, harmonijne Błogosławione Wyspy w krainę zjaw i uwięzionych dusz – Wyspy Cienia, jakie znamy dzisiaj. Zajęło to milenium, ale Zrujnowany Król zrozumiał w końcu pełnię swych sił, dzięki którym wyruszył ponownie na poszukiwanie Isolde, a właściwie fragmentów jej duszy, które rozproszyły się po Runeterrze w wyniku Zrujnowania. Tym razem poprzysiągł, że nic nie stanie mu na drodze.
Więcej o tym najtragiczniejszym runeterrańskim romansie możecie przeczytać w jednym z naszych tekstów.

Które z wydarzeń było najdotkliwsze w skutkach? Dajcie znać w komentarzach! Jeśli pragniecie pogłębić swoją wiedzę o uniwersum Runeterry już teraz, to zajrzyjcie na kanał Yufei na YouTube lub na jej streama.

Śledź autorów na Twitterze!
Dominika „Yufea” Stańkowska →
Bartosz „Sol” Burchardt →