E-sport na urządzeniach mobilnych? To jest możliwe. Na przykładzie popularnej gry Critical Ops. spróbujemy określić czy osoby preferujące używanie telefonów komórkowych niż komputerów mają szansę zaistnieć na scenie sportu elektronicznego.

Ostatnio coraz częściej możemy zauważyć, że sport elektroniczny wkracza w sfery, o których wcześniej nam się nie śniło. Dobrym przykładem są między innymi kluby sportowe tworzące e-sportowe dywizje. Dziś możemy przyjrzeć się bliżej kolejnej kategorii jaką są urządzenia mobilne. Czy już niedługo będziemy śledzić rozgrywki zawodników, którzy posługują się telefonami komórkowymi i tabletami?W swoich rozważaniach przyjrzę się bliżej mobilnej grze Critical Ops, która jak dotąd osiągnęła ponad 10,000,000 pobrań. Oprócz tego, otrzymała nagrodę pieniężną w postaci 4 milionów euro finansowanych przez Koreę Południową i tytuł najlepszej fińskiej gry roku. Dla kogo została udostępniona? Firma Critical Force zadbała o to, aby żaden użytkownik nie był zawiedziony, dlatego Criticals Ops. dostępne jest zarówno na platformie Android jak i iOS.Twórcy Critical Ops przyglądali się przede wszystkim najbardziej popularnym grom First Person Shooters. Chcieli stworzyć podobną rozgrywkę, jednak dostępną dla osób, które zdecydowanie bardziej wolą korzystać z urządzeń mobilnych niż komputerów stacjonarnych. Aby wejść w świat gry nie jest potrzebny wyspecjalizowany gamingowy sprzęt w postaci klawiatury czy słuchawek. To znacznie ułatwia dotarcie do tych odbiorców, którzy niekoniecznie chcą przeznaczać na to swoje pieniądze. Drugim plusem jest również mobilność. Wiele młodych osób nosi przy sobie telefon niemal codziennie co oznacza, że mają dostęp do swojej ulubionej gry w każdym momencie.

Czy to możliwe, aby e-sport wkroczył na urządzenia mobilne? Tak, a już dziś możemy zobaczyć tego zalążki. ESL Mobcrush Cup – to wydarzenie poświęcone pasjonatom tej gry. W każdą niedzielę drużyny mogą rywalizować między sobą i walczyć o pulę nagród w wysokości €100. Oprócz tego, co miesiąc organizowane są wielkie finały, w których wygrana sięga €400. Zespoły złożone z czterech graczy stoczą pojedynek w systemie best-of-one na poszczególnych mapach: Bureau, Casals, Legacy.

Dziennie Critical Ops. odwiedza około 300,000 graczy, a w każdej sekundzie można odnotować ponad 20,000 osób grających w tę grę. Czy doczekamy momentu, kiedy na turniejach offline będziemy oglądać zawodników z telefonami w ręku? Czy e-sport rozwinie się jeszcze bardziej na urządzeniach mobilnych? Wydaje mi się, że odpowiedź na to pytanie poznamy w niedalekiej przyszłości. Patrząc na dynamiczny rozwój sportu elektronicznego, jestem skora stwierdzić, że jest to dopiero początek e-sportowej rewolucji na świecie.