Wielu z nas już pewnie słyszało o powstaniu w Polsce klas e-sportowych. Zazwyczaj są one połączone z zawodem Technika Informatyka i niejedna osoba zadała sobie pytanie „Jak to tak naprawdę wygląda?”. Postanowiliśmy więc dowiedzieć się u źródła!

Przeprowadziliśmy wywiad z jednym z uczniów Zespołu Szkół w Bielsku-Białej, ZDZ w Katowicach. Michał jednocześnie jest reprezentantem swojej drużyny Team Ferox, która została założona właśnie dzięki klasie e-sportowej we wcześniej wymienionej szkole. Opowiedział m.in. nam jak wygląda nauka w takiej szkole, jak oceniane są umiejętności gry i o swoich planach na przyszłość. Zapraszamy więc do lektury!

Cześć! Jestem Michał „Perakk” Perkowski. Proszę przedstaw się czytelnikom, powiedz z jakiej szkoły jesteś i jak nazywa się Twoja drużyna.

Cześć, nazywam się Michał „Husse” Gluza i wraz z moją drużyną Team Ferox uczymy się w Zespole Szkół w Bielsku-Białej, ZDZ w Katowicach na kierunku Technik Informatyk, który posiada rozszerzenie w postaci specjalizacji e-sportowej i tworzenia gier.

Co Cię skłoniło do wyboru klasy e-sportowej w Zespole Szkół w Bielsku-Białej? Jeżeli mógłbyś jeszcze raz wybrać kierunek szkoły, wybrałbyś tę klasę?

Skłoniło mnie do tego zamiłowanie do gier, szczególnie tych o tematyce e-sportowej, w których można rozwijać znacząco swoje umiejętności i rywalizować z żywym przeciwnikiem. Po ukończeniu 16 lat chciałem nadal rozwijać swoją pasje i szukałem sposobu jak zrealizować swoje plany. Rozwiązaniem był kwietniowy turniej e-sportowy  ZDZ SUPREME GIM – MASTERS, który był skierowany dla gimnazjalistów. Zapisałem się na niego z kolegami z gimnazjum i udało się nam zdobyć pierwsze miejsce – zarówno w turnieju Counter Strike: Global Offensive jak i League of Legends. Była to dla mnie wystarczająca zachęta aby wybrać ten kierunek w szkole. Po kilku miesiącach spędzonych w klasie, mogę z czystym sumieniem stwierdzić, że wybrałbym ten kierunek ponownie, ponieważ czuję, że realizuję swoje pasje i zdobywam „przy okazji” tytuł Technika Informatyka.

Pewnie wielu czytelników zastanawia się, jak zareagowali Wasi rodzice gdy im powiedzieliście, że będziecie się szkolić na profesjonalnego e-sportowca?

Rodzice jak to rodzice, nie do końca rozumieją na czym polega „e-sport”, jednakże wspierają moje wybory i powoli przyzwyczajają się do myśli, że jest to moja życiowa pasja, którą chciałbym rozwijać.

Coś co mnie bardzo zainteresowało, to jak selekcjonowane są zespoły? Sami dobieracie się w piątki, czy istnieje jakiś inny system?

Na początku roku prowadzący zajęcia e-sportowe zorganizował ankietę która pozwoliła na podział grup. Były tam pytania związane z grami, ale także z naszym ogólnym nastawieniem do e-sportu, sportu tradycyjnego, naszych relacji z rodzicami itp. Taki wstępny podział pozwolił na zorganizowanie 4 grup. Następnie przez kilka tygodni trenowaliśmy ze sobą w obrębie tychże grup. Po pewnym czasie sytuacja się wyklarowała (oczywiście skład poszczególnych grup ulegał co jakiś czas drobnym zmianom)  i na podstawie naszych opinii oraz prowadzącego powstały cztery drużyny. Udało się stworzyć dwa zespoły LoL-a i dwa CS-a. Pozostałe osoby trenują indywidualnie w FIFA'ę, StarCrafta II i Heartstone’a.

Jak to wygląda u Was z zajęciami przygotowującymi do rozgrywek? Czy z tych lekcji są jakieś sprawdziany lub zaliczenia?

Każda z grup ma w tygodniu 2 obowiązkowe godziny lekcyjne, to jest 130 minut, wliczając w to przerwy które wykorzystujemy na trening. Zajęcia są prowadzone pod nadzorem naszego opiekuna Adama Cichego. Oprócz obowiązkowych treningów są też dodatkowe godziny z innych gier np. szkoła niedawno zakupiła kopie gry Overwatch i  staramy się uformować nowe drużyny zainteresowane tą grą. Poza tym, Pan Adam przygotował każdej sekcji bardzo rozbudowany dokument wraz z całym systemem i harmonogramem treningów, zarówno drużynowych jak i indywidualnych. Co tydzień, w tym dokumencie otrzymujemy dokładną specyfikację co powinniśmy przetrenować w domu. Następnie IGL/Kapitan/ShotCaller przesyła nagrania, screeny i notatki z treningów, które często analizujemy na zajęciach. System oceniania jest powiązany zarówno z treningami, za które otrzymujemy punkty jak i z naszymi udziałami w turniejach, prowadzeniem strony internetowej, fanpage’a, zaliczaniem testów praktycznych dotyczących naszych umiejętności taktycznych, czyli rzucaniem smoke’ów, ustawieniem drużyny, wywiązywaniem się z naszych ról, rotowaniem, mądrym skracaniem pozycji itd.

Jak nauczyciele „zwykłych” przedmiotów podchodzą do Waszej specjalności?

Bardzo różnie, niektórych to interesuję, oglądają jak gramy, dopytują się jeśli czegoś nie wiedzą. Inni zaś jedynie nam pogratulują jakiejś wygranej i chcą prowadzić swoją lekcje.

Czy wybór gry, w której umiejętności chcecie pogłębiać wybieracie na początku przy złożeniu podania do szkoły? Czy może jesteście dzieleni na grupy w trakcie edukacji?

Jak wcześniej wspominałem na pierwszych lekcjach z e-sportu każdy z nas miał do wypełnienia ankietę, która podzieliła nas na 4 grupy. Po kilku tygodniach wszystko się wyklarowało i w tym momencie posiadamy zgraną drużynę która spędza ze sobą dużo czasu,choćby z tego powodu że chodzi do tej samej klasy, co również jest ważne dla zespołów e-sportowych.

W większości szkół ponadgimnazjalnych komputery pozostawiają naprawdę wiele do życzenia. Czy u Was szkoła zadbała o odpowiedni sprzęt?

Szkoła  zapewniła nam bardzo dobry sprzęt, zarówno komputery jak i też myszki, klawiatury, słuchawki. Na komputerach bez żadnego problemu można zagrać w każdą z najnowszych gier. W przyszłości otrzymamy również  inne sprzęty do rozwijania swoich innych pasji jak np. okulary VR, które pozwolą na naukę tworzenia aplikacji dla tych urządzeń.

W opisie klasy e-sportowej, jest napisane, że szkoła zapewnia wam wyjazdy na różne turnieje. Czy jest to prawdą?

Tak to prawda, byliśmy na ESL Mistrzostwa Polski w CS:GO w Łodzi podczas Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier 2016. Dodatkowo, niedawno byliśmy na turnieju międzyszkolnym w Kętach, a teraz jesteśmy zapisani do kolejnego w Mikołowie o nazwie Silesian Championship, który odbędzie się 15 grudnia. Poza tym, na pewno pojedziemy na Intel Extreme Masters 2017 w roli kibiców i na wiele innych wydarzeń, które będą miały miejsce w naszej okolicy i nie tylko.

Czy jako zespół macie na swoim koncie jakieś sukcesy?

Jako drużyna która istnieje od września udało się nam na razie zająć pierwsze miejsce w I Międzyszkolnym Turnieju E-sportowym uczniów szkół ZDZ w Kętach.

Czy według was powstanie takich klas pomaga w rozwoju e-sportu w Polsce?

Według nas, powstawanie takich szkół i klas, bardzo pomaga w rozwoju e-sportu w Polsce. Rośnie świadomość wśród ludzi czym jest e-sport i cała branża zaczyna zyskiwać na rozgłosie w mediach  i w społeczeństwie, co pozwala na rozrost sceny e-sportowej. Co za tym idzie jest to szansa dla nowych drużyn na zaistnienie w świecie i spełnienie swoich marzeń. Skromnym przykładem tego jest nasza klasa, gdyby nie ta szkoła, to nasz team nie powstałby i nie udzielałbym w tym momencie tego wywiadu.

Jakie są Wasze plany na przyszłość?

Zamierzamy rozwijać się i dużo trenować, brać udział w większej ilości turniejów, szczególnie LANowych. Wchodzić na coraz wyższy poziom i w przyszłości występować już jako profesjonalna drużyna Counter Strike: Global Offensive.

Co zrobicie w momencie gdy dowiecie się że klasa e-sportowa nie oznacza „turniejów, pieniędzy i sławy”?

Nikt nigdy nie powiedział, że taka klasa reprezentuje sławę i pieniądze.  Mocno wierzymy, że mamy predyspozycje do „wybicia” się na scenie e-sportowej, w końcu bez wiary w swoje siły nie da się wiele osiągnąć. Jeśli jednak (jakimś cudem ;)) nie uda się nam wybić jako zawodowi gracze, to zawsze możemy podzielić się naszym doświadczeniem i spełniać się w roli organizatorów, technicznych, sędziów, komentatorów lub może nawet trenerów. Możemy również prowadzić serwisy internetowe lub kanał Youtube dotyczący tej branży. Możliwości jest wiele, część z nas interesuje się tworzeniem gier komputerowych i będąc na tym profilu, także rozwijamy się w tej kwestii, więc mamy wiele ścieżek do osiągnięcia naszego osobistego sukcesu.

Na koniec, Team Ferox chciałby pozdrowić wszystkich czytelników serwisu ESPORT NOW. Dodatkowo, chcielibyśmy podziękować za wywiad, jest to dla nas zaszczyt że mogliśmy opowiedzieć trochę o sobie i o naszej pasji związanej z e-sportem.

 

Ja na koniec dodam, że jeżeli ktoś chciałby dowiedzieć się więcej o drużynie lub zadać jakieś pytanie Michałowi możecie odwiedzić ich stronę.