Główny programista Valve podzielił się wesołą nowiną – precedens masowego zgłaszania graczy został ukrócony. Wszystko za sprawą niedawnej afery.

Zaledwie kilka dni temu przybliżyliśmy Wam dość poważną sprawę wykorzystywania systemu Overwatch przez cheaterów, którzy obrócili to narzędzie na swoją korzyść. W dużym skrócie, polegało to na wykorzystywaniu botów, które zgłaszały uczciwych graczy za griefing, zaś oczyszczały z zarzutów oszukujące osoby. Skutki były katastrofalne, wszak niedawno kilkanaście tysięcy osób z powodu zbyt niskiego Współczynnika Zaufania otrzymały tymczasowe blokady VAC.

Nagłośniona sprawa trafiła do Valve i jak twierdzi jeden z pracowników firmy – została już naprawiona. John McDonald, będącym jednym z głównych programistów amerykańskiego giganta, poinformował o tym w dość lakonicznych stwierdzeniach na twitterze:

Report Boty spoczywajcie w spokoju.” – zaś na pytanie czy „to” już się zadziałało odpowiedział – „Tak, jeśli chodzi o ich skutki, lecz nie można powiedzieć 'problem już nigdy nie wróci'. Czarne charaktery tego przedstawienia pewnie znów znajdą sposób na swoje niecne czyny. To nigdy niekończąca się wojna.

Osobom, które nie kojarzą kim jest John McDonald, spieszymy z wyjaśnieniami. Jest on twórcą systemu sztucznej inteligencji VACnet, która analizując powtórki z meczów Counter-Strike'a jest w stanie ocenić kto jest oszustem. Najbardziej oczywiste przypadki są z miejsca banowane, zaś te, z którymi z jakiegoś powodu maszyna nie jest w stanie sobie poradzić, trafiają do Overwatcha. Jeszcze w 2018 roku McDonald chwalił się, że sieć napędzana jest przez 1700 procesorów, które bez przerwy starają zapewnić się lepsze doznania z rozgrywki.

Cała sprawa z Report Botami doprowadziła do wielu, jak się później okazało, nieuzasadnionych banów. Osoby, które straciły swoje konta wciąż walczą o ich odzyskanie, lecz nie jest to łatwe, wszak bardzo ciężko udowodnić swoją niewinność. Świadczyć mogą o tym statystyki – w ciągu ostatnich dni zbanowano ponad 60.000 kont, zaś zaledwie 26.000 uzyskało „ułaskawienie”.

Dodatkowo mając na uwadze w jaki sposób uczy się sztuczna inteligencja, masowe zgłoszenia czystych graczy mogła mocno rozregulować jej decyzje. Dokładając do tego kolejny system zwany Współczynnikiem Zaufania, można zrozumieć dlaczego tak wiele osób na niego narzeka. Przypadkowi ludzie mogli wpaść w środek wojny pomiędzy cheaterami a Valve, przez co ich Trust Factor został drastycznie obniżony przez Report Boty.