Valve ostatnio coraz chętniej i coraz częściej łata niedociągnięcia w jednym ze swoich najlepszych dzieł – grze Counter Strike: Global Offensive. Czy próbują w końcu pozbyć się bugów w najbardziej popularnym shooterze na świecie?

Chyba każdy grający w CS:GO spostrzegł wzmożoną liczbę aktualizacji w ostatnim czasie. Niektórych ze zmian nie da się pominąć np. nowych dźwięków, w tym momencie wszystkich już broni. Jednak wprowadzane są również zmiany niezauważalne gołym okiem, które mogły umknąć tym mniej uważnym. Dlatego postanowiłem przyjrzeć się dokładnie zmianom, które Valve wprowadził w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy (od rozpoczęcia operacji Wildfire) oraz zastanowić się co ostatnio kombinuje nasz ulubiony wydawca.

Uwaga! Jeżeli nie interesuje Cię przypomnienie poszczególnych aktualizacji, zjedź niżej do interpretacji i podsumowania.

Luty (5 aktualizacji) 

17.02 – Premiera nowej operacji – Wildfire. Razem z nią udostępniono nowe misje oraz nową skrzynkę z szesnastoma skinami i nożem bowie. Do życia powrócił Nuke (choć tak naprawdę w tym momencie umarł na dobre) i wprowadzono kosmetyczne zmiany interfejsu.

19.02 – Naprawianie bugów operacji. Poprawa czegoś co brzmi naprawdę poważnie „Ulepszono algorytm śledzenia ostatniego pocisku.” – znaczy to tyle, że w trybie deathmatch, dwie osoby nie mogą zabić na raz przeciwnika, ponoć i tak zdarzało się to rzadko.

23,24,26.02 – Aktualizacje, które prawie wyłącznie skupiały się na poprawianiu błędów związanej z nową operacją. Żadnych ważnym zmian w grze.

Marzec (5 aktualizacji)

02.03 – Wyeliminowano wiele bugów na Nuke'u.

17.03 – Opublikowano kapsułki oraz naklejki MLG Columbus 2016 oraz dodano kurczakom królicze uszy. Naprawione kilka pomniejszych bugów.

18.03 – Poprzednia aktualizacja zepsuła wyświetlanie się menu, ta naprawia tę wpadkę.

23.03 – Naprawiono błąd, który pokazywał położenia zmarłych graczy na mapie w trybie spectatora. Usprawniono również kolizję przedmiotów z drzewami oraz kamieniami.

25.03 – Naprawiono błąd, przez który zminimalizowana gra się wyłączała podczas ładowania mapy.

Kwiecień (3 aktualizacje)

21.04 – Aktualizacja po miesięcznej(!) przerwie. Dodano grafikę na Mirage'u upamiętniającą coldzerę. Nuke dostaje się do puli map czynnej służby, a Inferno zostaje wycofane, aby je „ulepszyć” (miejmy nadzieję, że nie tak samo jak Nuke'a).

27.04 – Dodano skrzynkę Chroma 3 oraz serwery w Chile. Naprawiono błąd gdzie mołotowy lub granaty odłamkowe zadawały niepoprawne obrażenia w zależności od tick rate'u.

29.04 – Konta zaczęły być rozpoznawane również po przypisanym numerze telefonu. Znaczy to tyle, że jeżeli dwa profile zostały przypisane do jednego numeru komórkowego i jedno z nich dostanie VAC'a, drugie zostaje automatycznie banowane.

Maj (4 aktualizacje)

04.05 – Spore zmiany na Cache'u (zmiany tekstur na HD, wykonana poprawnie przez FMPONE). Próba naprawy Nuke'a. Zwiększono głośność dźwięku rozbrajania bomby. Dodano sporo funkcji pozwalających badać głośność i celność broni.

19.05 – Kolejne zmiany na Cache'u (m.in. nowy wózek).

25.05 – Aktualizacja mająca na celu pomoc graczom używającym system Linux.

31.05 – Od wtedy Kolekcjonerskie Piny można kupić bezpośrednio w grze. Dodano efekt zaciemniania ekranu po tym jak się zginie.

Czerwiec (5 aktualizacji)

09.06 – Dodano opcję, przez którą dostaje się rekompensatę po przeciwniku, który wyszedł z gry. Po długich prośbach, w końcu na różnych trybach nie można wybrać tej samej mapy dwa razy pod rząd. Mnóstwo napraw małych bugów na różnych mapach.

15.06 – Dodano Gamma Case, wraz z 17 skinami. Wyłączono możliwość kupna przepustki do operacji Wildfire. Dodano dźwięk sygnalizujący małą ilość amunicji w magazynku. Wprowadzono koncept Prime Matchmaking, otworzono zapisy do bety.

16.06 – Ściszono wcześniej wymieniony dźwięk po prośbach społeczności.

24.06 – Opublikowano kapsułki oraz naklejki ESL One Cologne 2016, pierwszy update wprowadzający nowe dźwięki broni do gry. Na pierwszy ogień poszły Nova, Obrzyn oraz XM1014.

28.06 – Druga seria pinów.

Lipiec (2 aktualizacje)

15.07 – Zakończono operację Wildfire (trwała pięć miesięcy). Nowe dźwięki Bizona, Mac10, UMP45, rozbrajania bomby oraz upuszczania pustego magazynka. Zmieniono odgłos rozpylania się granatu dymnego. Dodano grafikę na Cache'u jako memoriał dla s1mple'a, zaproponowane to zostało przez społeczność gry.

27.07 – Po wygranej nie znika radar. Nowe dźwięki P90, MP7 oraz MP9.

Sierpień (3 aktualizacje)

03.08 – Nowe systemy strzelania, odzyskiwania celności dla najpopularniejszych karabinów. Nowe dźwięki P250, Five-Seven, Tec-9, CZ75-Auto oraz Dwie Beretty. Naprawiono bug, przez który zdarzało się, że gracz w grze rankingowej znalazł się nie w tej drużynie.

05.08 – Naprawiono bug stworzony przez poprzednią aktualizację, że rozrzut nie resetował się po przeładowaniu.

18.08 – Nowa skrzynka Gamma Case 2. Nowe dźwięki dla USP-S, Glocka, HKP2000 oraz Desert Eagle'a.

Wrzesień (6 aktualizacji)

09.09 – Wprowadzono zmiany do wersji beta gry!!! Coś o co społeczność prosiła od bardzo dawna. Naprawiono bug znaleziony przez jednego z graczy, który powodował przesuwanie się hitboxów modelów gry. Zmieniono animację lądowania, która uniemożliwiała trafienie w głowę przeciwnika. Wprowadzono system, który uniemożliwia szybkie kucanie. Nowa animacja podkładania bomby.

14.09 – Kolejne zmiany do wersji beta – naprawiono błędy animacji spowodowane nową animacją lądowania.

16.09 – Powyższe zmiany z wersji beta zostają wprowadzone do normalnej gry. Dodatkowo naprawiono bardzo stary bug, który powodował rozpylanie się granatów dymnych w powietrzu. Nowe dźwięki dla snajperek – AWP, SSG 08, G3SG1 oraz SCAR-20.

21.09 – Dodano możliwość zmiany zakresu szybkości pasma. Ciąg dalszy usprawniania błędów związanych z granatami dymnymi. Naprawiono błąd, dzięki któremu można było skakać wyżej.

23.09 – Zmiany w niecelności broni podczas skoku dodane do wersji beta gry.

28.09 – Wyżej wymienione zmiany celności podczas skoku wprowadzone do normalnej wersji gry. Nowe dźwięki Famasa, Galila, Auga, SG553, M4A4, M4A1-S oraz AK47. Nowe naklejki oraz piny drugiej serii są możliwe do kupienia w grze.

 


 

Pewnie wielu się zastanawia „No i co z tym?”.

Jak patrzę na to zestawienie, w oczy rzucają mi się dwie rzeczy. Pierwszą z nich (mniej ważną) jest to, że Valve wydaje nową skrzynkę co dwa miesiące (17.02, 27.04, 15.06, 18.08). Tak więc według tego schematu, w ciągu dwóch, może trzech tygodni powinniśmy się spodziewać nowych skinów w grze. Może wraz z nową operacją? Czemu by nie, jednak raczej przyjdzie nam na nią jeszcze poczekać. Na Wildfire trzeba było czekać prawie pół roku, więc pewnie i następna nie przybędzie zbyt szybko. Jednak do rzeczy…

@Lynx@Lynx
Drugą rzeczą, którą do pewnego czasu można zauważyć jest jakość update'ów. Nie wliczając dodawania skinów i skrzynek (bo całe szczęście nie wpływają one bezpośrednio na rozgrywkę) w miesiącach takich jak luty czy marzec nie działo się zbyt wiele. Aktualizacje były tak mało znaczące, że gdyby nie nowe skiny, większość osób pewnie nawet by ich nie zauważała. W kwietniu Valve podjęło świetną decyzję banowania kont steam hurtowo. Jeżeli wszystkie są przypisane do jednego numeru telefonu i jedno z nich dostanie tzw. VAC-a, wszystkie inne również flagowane są tym „szlachetnym tytułem”. W czerwcu zaś można było poczuć pierwszy „wiatr zmian„.

Nowe dźwięki broni. Wielu ubolewało (lub wciąż ubolewa) nad nowymi odgłosami wszelakich karabinów i pistoletów. Wprawdzie wtedy zostały dodane do zaledwie trzech shootgunów, lecz zostało zapowiedziane, że czeka to cały Counter Strike'owy oręż. Wtedy po raz pierwszy pod nosem zanuciłem sobie motyw z klasyku „Wind of change. Lipiec prócz kolejnej dawki nowych dźwięków, okazał się okresem przestoju. Pracownicy Valve'a chyba również udali się na wakacje. W sierpniu ukazało się drugie podejście do zmian w systemie strzelania najpopularniejszymi karabinami. Nowy system faworyzuje graczy strzelających „pestkami” i skutecznie utrudnia granie tzw. full auto. Osobiście podszedłem do tego dość sceptycznie. Nie tylko dlatego, że należę do tej drugiej grupy, a pamiętając poprzednią wersję tego pomysłu, która weszła w grudniu 2015 roku i została zbesztana przez każdego gracza, czy to amatora czy to profesjonalistę. Ta zmiana jednak okazała się o wiele bardziej dopracowana i przemyślana, co uspokoiło moje niepokoje oraz zachęciło do częstszego puszczania pestek w głowy przeciwników, zamiast próby bycia przysłowiowym „rambo”.

Za to we wrześniu Valve ruszył z kopyta. Gdy zobaczyłem patch note'y aktualizacji z dnia 09.09, już sam gwizdałem „Wind of change” tak by reszta domowników to słyszała. Przeczytałem, że wielki Gabe Newell pozwolił nam najpierw PRZETESTOWAĆ nową aktualizację w wersji beta CS:GO! Dodatkowo nie był to byle jaki update. W ciągu niecałych 24 godzin, Valve naprawił naprawił tzw. „game breaking bugs”. Pierwszy nich był związany z tym, że gdy model postaci obracał się powoli wokół własnej osi, jego hit boxy aktualizowały się co 30-45 stopni. Powodowało to, że model głowy potrafił być w zupełnie innym miejscu niż jej hitboxy.

bug

O naprawę drugiego społeczność prosiła już od bardzo długiego czasu. Była to zmiana animacji lądowania gracza, gdyż bardzo często się zdarzało, że przeciwnik całkowicie chował się za murkiem lub inną przeszkodą. Chyba każdy gracz choć raz padł ofiarą tego incydentu, więc po wielkiej nagonce Valve wysłuchał i Valve naprawił. Następnie utrudniono strzelanie w podskoku, bo stało się to w pewnych sytuacjach bezpieczniejsze niż po prostu wychylenie się na przeciwnika. Dodano również możliwość przyspieszenia wymiany danych z serwerem dla osób dysponujących lepszym internetem.

Próbując odpowiedzieć na pytanie zadane w tytule…

Patrząc na to jakie aktualizacje wychodzą w ostatnim czasie, ich ilość i próbę wyeliminowania błędów, które istnieją już od dawna w grze, myślę że Valve w końcu porządnie wziął się za robotę. Dodając do tego fakt, oddalenia najbliższego Majora aż do stycznia 2017 roku, zaryzykuję powiedzieć, że właściciele Counter Strike: Global Offensive próbują całkowicie naprawić grę, o ile to w ogóle możliwe.

Większość graczy dobrze wie, że Valve mocno faworyzuje swoje drugie dziecko – Dotę 2. To ona ma największe turnieje, to ona dostaje wsparcie najnowszych pomysłów twórców, a na tzw. Internationale fatyguje się sam Gabe Newell. Jednak do włodarzy najpewniej w końcu doszły słuchy nawoływań społeczności CS:GO, wręcz płaczącej o większe i szybsze wsparcie dla najpopularniejszego shootera na świecie. Jest to gra posiadająca bardzo bogatą historię e-sportową, a co za tym idzie wieloletnich fanów i kibiców. Dodatkowo wciąż napływają fale nowych, którzy dopiero odkrywają emocje związane z rozgrywkami e-sportowymi. Zrażenie ich już na początku podstawowymi błędami w grze, byłoby karygodne. Dodatkowo najbliższy Major, czyli turniej tworzony przez ELEAGUE w Atlancie, będzie pierwszym Majorem transmitowanym w telewizji. Może w końcu Valve zaczął brać Counter Strike: Global Offensive wraz z całą społecznością na poważnie? Miejmy nadzieję, że tak.

PS. Valve, 128 tick rate, wciąż czekamy!