Ubisoft znowu bierze się na poważnie za czyszczenie społeczności Rainbow Six Siege X. Wraz z aktualizacją Y10S3.3, która pojawiła się 14 października 2025 roku, gra otrzymała nowy system moderacji czatu głosowego. Jest to kolejny krok w walce z toksycznym zachowaniem w meczach rankingowych i casualowych.

Nowością jest panel wykrywający „zakłócające zachowania” w czacie głosowym i tekstowym, który pojawi się podczas ładowania rozgrywki. Gracze z reputacją na poziomie Respectable lub wyższym będą mogli zgłaszać błędne detekcje, co ma pomóc w dopracowaniu algorytmu i ograniczeniu niesłusznych kar.

Co ważne, Ubisoft wyczyścił wszystkie wcześniejsze wykrycia toksycznych wypowiedzi, dając społeczności czystą kartę na rozpoczęcie nowego rozdziału w dziesiątym roku życia gry.

Nowa era w polityce fair play

Ubisoft od dłuższego czasu stara się odbudować zaufanie społeczności Rainbow Six Siege. Tytuł, mimo świetnej mechaniki i wciąż rozwijanej sceny esportowej, od lat zmaga się z problemami cheatów, toksycznych graczy i niejasnych systemów kar.

Ostatnie tygodnie to seria zmian, które mają odwrócić ten trend. Jeszcze na początku października studio zapowiedziało aktualizacje systemów antycheatowych, poprawki w balansie oraz modyfikacje trybu rankingowego – wszystko to przed zbliżającym się BLAST R6 Munich Major 2025.

Ten ostatni Major w roku odbędzie się od 8 do 16 listopada, a 16 najlepszych drużyn z całego świata zawalczy o 750 tysięcy dolarów i bezpośredni awans na Six Invitational 2026.

Ubisoft stawia na reorganizację

Październik przyniósł też inny, nie mniej istotny ruch – powstanie Vantage Studios, nowego oddziału Ubisoftu, który będzie odpowiadał nie tylko za rozwój Siege’a, ale też Assassin’s Creed i Far Cry. To wyraźny sygnał, że firma chce lepiej zarządzać swoimi największymi markami, a nie tylko łatać bieżące problemy.

Toksyczność w grach to nie tylko problem Ubisoftu

Rainbow Six Siege X to kolejny tytuł, który aktywnie reaguje na zachowania graczy. W maju podobne działania podjęło Riot Games, wprowadzając nowy system kar w Valorancie, oparty na nagraniach głosowych i automatycznej analizie kontekstu rozmów.

Wszystko wskazuje na to, że branża esportowa dojrzewa: zaczyna traktować kulturę gry tak samo poważnie, jak balans broni czy stabilność serwerów. I choć w pełni skuteczny system antytoksyczny prawdopodobnie nigdy nie powstanie, to coraz wyraźniej widać, że deweloperzy przestają zamiatać problem pod dywan.

Ubisoft wysyła jasny sygnał: jeśli chcesz grać w Siege’a, graj fair i z szacunkiem do innych. Dziesięć lat po premierze tytułu to odświeżenie, którego społeczność naprawdę potrzebowała.