Apex Legends od dawna ma opinię gry, w której społeczność potrafi tworzyć naprawdę wyjątkowe historie. Teraz Respawn Entertainment idzie o krok dalej i oddaje część sterów w ręce samych twórców. Wraz z rozpoczęciem Sezonu 26 rusza Creator Tournament Series – cykl turniejów, które nie będą już przypominały klasycznych rozgrywek esportowych, a raczej kreatywne, szalone wydarzenia organizowane przez influencerów.

Turnieje tworzone przez twórców

Jak tłumaczą deweloperzy, chodzi o to, by odejść od „kopiuj-wklej” formatu, jaki znamy chociażby z Apex Legends Global Series. W ramach nowego projektu to twórcy będą mogli wymyślać własne zasady i tworzyć turnieje, które przypominają bardziej imprezę dla społeczności niż standardową rywalizację.

Przykłady? Melee only, tryby bez cooldownów, challenge „tylko jeden bin”, a nawet eksperymenty w klimacie tabletop RPG.

Respawn deklaruje pełne wsparcie: od nagród pieniężnych, przez Twitch dropsy, aż po giveaway’e kodów. Dzięki temu turnieje nie będą wyglądać jak amatorskie próby, ale pełnoprawne, atrakcyjne dla widzów wydarzenia.

Creator Hub: centrum dla influencerów

Żeby dołączyć do projektu, trzeba być częścią Global Creator Programme. To właśnie tam zaproszeni influencerzy będą mogli składać swoje pomysły na turnieje i liczyć na wsparcie studia. Respawn wystartował też z Creator Hubem, czyli miejscem, gdzie twórcy mogą się zgłosić, wypełniając specjalny formularz „Get Verified”.

Choć program otwarty jest globalnie, to na start skupia się głównie na twórcach anglojęzycznych z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Australii i Nowej Zelandii.

To pierwszy raz, kiedy Apex Legends tak mocno angażuje społeczność w oficjalne rozgrywki. Oczywiście ALGS dalej będzie flagowym projektem esportowym, ale Creator Tournament Series daje przestrzeń na zupełnie inną energię. Dla widzów to szansa na oglądanie czegoś świeżego i mniej przewidywalnego, a dla twórców – możliwość budowania własnej marki w ramach wsparcia od samego studia.

Nie bez znaczenia są też inne korzyści: uczestnicy Creator Hubu mogą brać udział w playtestach, zgłaszać swoje opinie, współpracować bezpośrednio z Respawnem i dostać Creator Code. To bardzo podobny model do tego, który znamy z Fortnite, ale tutaj widać mocny nacisk na kreatywność i nietypowe pomysły.

Społeczność na pierwszym planie

Patrząc na rozwój sceny Apex Legends, to krok w dobrą stronę. Rynek battle royale nie jest już tak gorący jak w 2020 roku, ale właśnie takie inicjatywy mogą na nowo rozpalić zainteresowanie. Dla esportu oznacza to poszerzenie horyzontów – nie tylko o poważne turnieje z wielkimi nagrodami, ale też o luźniejsze formaty, które potrafią przyciągnąć zupełnie nowych graczy i widzów.

Moim zdaniem, jeśli Respawn rzeczywiście konsekwentnie wesprze twórców, to Creator Tournament Series może stać się jednym z najciekawszych projektów community-driven w całym gatunku battle royale.