Valve po cichu wrzuciło na serwery kilka dni temu patch 7.39d, czyli kolejną łatkę dopieszczającą spory wiosenny update 7.39 „Spring Forward”. Choć nie mamy tu rewolucji, to zmiany są na tyle konkretne, że gracze kompetetywni i tryhardi z PUBów już kombinują, jak się dostosować do nowego środowiska.

Zmiany w terenie: małe, ale ważne

Ancient campy w trójkącie mają teraz większe spawnboxy, więc łatwiej je przypadkiem zablokować wardem. W Radiant usunięto buga ze spottowaniem w hard campie, a Dire straciło kilka drzewek w swoim safelanie. Niby detale, ale każdy, kto gra na poziomie wyżej niż Archon, wie, że takie drobiazgi potrafią decydować o przewadze w early game.

Nerfy itemów: szczególnie boli Octarine

Jeśli jesteś fanem Blade Maila, to wiedz, że teraz oddaje mniej obrażeń i daje mniej damage’u. Octarine Core to kolejna ofiara – mniej HP i many. Nerf jak się patrzy. Glimmer Cape też dostał po głowie, bo cooldown zwiększono do 15 sekund. Z kolei Heaven’s Halberd zyskał – dłuższy disarm może znowu zachęci do jej kupowania na meleesy i rangedy.

Fani Pavise w końcu mogą odetchnąć – koszt many spadł z 100 do 60. Wreszcie to będzie realna opcja dla supportów, a nie tylko ciekawostka z patch notesów.

Neutralne itemy: zaskakująco spore zmiany

Sister’s Shroud nie daje już aż takiego uniku, Gale Guard ma słabszą tarczę, a Psychic Headband szybciej się odświeża. Największe kontrowersje budzi jednak Helm of the Undying – teraz nie można atakować budynków, będąc pod wpływem Death Delay. To może mocno wpłynąć na sytuacje, gdzie ktoś próbował jeszcze „na pałę” zburzyć wieżę, zanim padnie.

Enchanty: cios w regen

Brawny i Mystical tracą na regenach – to oznacza, że bohaterowie nastawieni na tankowanie lub spamowanie skilli nie będą już tak bezkarni. Zmiany są niewielkie, ale odczuwalne.

Bohaterowie: kto dostał po głowie, a kto wygrywa?

Buffy:

  • Bloodseeker z Aghanimem jeszcze bardziej się leczy, a jego Blood Rite zadaje więcej obrażeń.
  • Faceless Void ma krótsze cooldowny i mocniejsze Time Locki – świetnie dla tych, którzy lubią agresywne podejście z Chrono.
  • Grimstroke dostał poprawki, które zwiększają użyteczność Phantom’s Embrace i Ink Swell – może znowu zobaczymy go w duecie z Spirit Breakerem?

Nerfy:

  • Axe już nie jest takim tankiem po ulcie – mniej armora z Culling Blade i droższy Call.
  • Templar Assassin traci bazowe obrażenia – mocny cios w jej laning.
  • Shadow Fiend i Viper też dostają po łapach – mniej armora i więcej DPS z Nethertoxin, czyli ryzykowniej grać ofensywnie.
  • Shadow Shaman nie bije już Rosha jak kiedyś. Koniec z szybkimi sneakami w 15. minucie.

Korekty i detale:

  • Dark Willow nie może już być targetowana przez sojuszników w Shadow Realm – mniej przypadkowych misclicków?
  • Naga Siren ma krótszy zasięg ulta na pierwszym poziomie, ale wciąż groźna.
  • Undying stracił zasięg wizji zombie, a jego facet z Flesh Golemem działa teraz tylko do momentu jego śmierci – duży nerf w długich walkach.

Co z metą?

Patch 7.39d raczej nie wywraca wszystkiego do góry nogami, ale wyraźnie tonuje siłę niektórych buildów i bohaterów, które dominowały ostatnio. Nerf TA, Axe’a czy Shadow Shamana ma znaczenie, szczególnie w kontekście nadchodzących kwalifikacji do turniejów. Z kolei buffy dla Bloodseekera, Voida czy Grimstroke’a mogą przywrócić ich do łask nie tylko w rankedach, ale i w pro playu.

TL;DR:

  • Octarine i Blade Mail są słabsze.
  • Neutralne itemy dostały lekkiego reworka.
  • Axe, TA, SF – w dół.
  • BS, Void, Grimstroke – w górę.
  • Kilka małych, ale ważnych zmian w terenie i enchantach.

Jeśli grasz regularnie, czas przetestować nowe buildy, szczególnie na supportach i offlanerach. A jeśli jesteś zawodnikiem – to moment, by przejrzeć replaysy i przygotować się na nadchodzące turnieje. Meta nie śpi – i ty też nie powinieneś.