Nie da się ukryć, że od lat społeczność Call of Duty podejrzewała, że coś jest nie tak z niektórymi grafikami w grze. Skórki, emblematy, karty gracza – niektóre wyglądały jakby wyszły spod ręki niedoświadczonego grafika, inne były po prostu dziwaczne.

Punktem kulminacyjnym był „sześciopalczasty” zombie Mikołaj na ekranie ładowania, który wywołał falę oskarżeń o korzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji.

Przez długi czas Activision milczało w tej sprawie, ignorując wszelkie zarzuty. Aż do teraz. Wszystko wskazuje na to, że presja ze strony Steam zmusiła wydawcę do przyznania się do stosowania generatywnej AI w produkcji assetów do Call of Duty.

Steam wymusił szczerość?

Sprawa wyszła na jaw po cichu – na stronie Call of Duty: Black Ops 6 w sklepie Steam pojawiła się adnotacja:

„Nasz zespół wykorzystuje narzędzia generatywnej AI do tworzenia niektórych assetów w grze.”

Co ciekawe, podobna informacja nie pojawiła się na stronie Modern Warfare 3, co może sugerować, że Activision chce oddzielić sprawę od wcześniejszego tytułu, mimo że już wcześniej gracze dopatrywali się podejrzanych grafik.

Powód tego „przypadkowego” ujawnienia? Nowe zasady Steam, które wymagają od deweloperów informowania o wykorzystaniu AI w grach. W skrócie – Activision nie powiedziałoby nic, gdyby nie musiało.

Gracze nie są przeciwko AI, ale…

Co ciekawe, społeczność graczy nie jest jednoznacznie przeciwna sztucznej inteligencji w grach. Ba, według badań YouGov, aż 62% brytyjskich graczy uważa, że AI może poprawić interakcję z NPC-ami w przyszłości. Pozytywne opinie zbiera także wykorzystanie AI do wykrywania oszustów w CoD – to akurat wszyscy przyjęli z otwartymi ramionami.

Problemem jest coś innego – leniwe podejście do generatywnej AI. Gracze nie chcą płacić za nijakie, niechlujne, generowane przez algorytm skórki, zwłaszcza w grze, która przynosi miliardy dolarów. Activision nie jest biednym indie studiem, które musi szukać oszczędności, tylko jednym z największych wydawców na świecie.

W tym momencie pozostaje pytanie – jak dużo assetów w Call of Duty zostało już stworzone przez AI? Bo jeśli Steam wymusił ujawnienie tego teraz, to kto wie, jak długo trwało to w tajemnicy?