Zarząd Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego (MKOl) oficjalnie ogłosił swoją propozycję utworzenia Olimpijskich Igrzysk E-sportowych, co ma zostać omówione podczas następnego posiedzenia MKOl podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu w 2024 roku. Taka zmiana stanowi kamień milowy w zakresie włączania e-sportu w tradycyjne ramy olimpijskie, odzwierciedlając zaangażowanie MKOl w rozwój technologii cyfrowych.
Wstępne rozmowy z potencjalnymi gospodarzami
MKOl ujawnił, że prowadzi już ” szczegółowe rozmowy” z potencjalnym gospodarzem inauguracyjnych igrzysk e-sportowych. Ogłoszenie spodziewane jest wkrótce po sfinalizowaniu niezbędnych formalności. Krok ten jest następstwem szeregu inicjatyw MKOl związanych z e-sportem, w tym powołania Komisji Esportowej MKOl we wrześniu 2023 r. i późniejszego ogłoszenia planów Olimpijskich Igrzysk Esportowych miesiąc później.
Kontekst historyczny i wcześniejsze wysiłki
MKOl badał włączenie e-sportu w różnych formatach w ciągu ostatnich kilku lat. W szczególności zorganizował Olimpijską Serię Wirtualną i Olimpijski Tydzień Esportu, w ramach których pojawiły się popularne tytuły, takie jak Rocket League, Street Fighter, Gran Turismo i NBA 2K23. Jednak wydarzenia te zmagały się z niewielką oglądalnością pomimo wykorzystania znanych gier. W celu zaradzenia niewłaściwym zachowaniom w e-sporcie, MKOl nawiązał również współpracę z Esports Integrity Commission (ESIC) w czerwcu 2024 roku.
Formalna dyskusja i proces głosowania
Nadchodzące posiedzenie MKOl w Paryżu będzie miało kluczowe znaczenie, ponieważ propozycja Zarządu dotycząca igrzysk e-sportowych zostanie formalnie omówiona. Jeśli członkowie MKOl zagłosują za, nie będzie dalszych przeszkód w utworzeniu Olimpijskich Igrzysk Esportowych. Inicjatywa ta stanowi kolejny etap w uczynieniu e-sportu uznanym i szanowanym elementem sportu olimpijskiego.
Zgodność z wartościami olimpijskimi
Jednym ze znaczących wyzwań jest wyselekcjonowanie gier, które są zgodne z wartościami Igrzysk Olimpijskich. Kryterium to prawdopodobnie wykluczy gry z brutalnymi motywami, takie jak Counter-Strike i League of Legends, które są podstawą wielu innych zawodów e-sportowych. Zamiast tego nacisk zostanie położony na gry, które odzwierciedlają zasady sportowej rywalizacji i współzawodnictwa nieodłącznie związane z Igrzyskami Olimpijskimi.
Nowa dedykowana struktura
MKOl ogłosił utworzenie „całkowicie nowej, dedykowanej struktury” w ramach organizacji do zarządzania Igrzyskami Esportowymi. Ten nowy podmiot będzie działał niezależnie od istniejących ram organizacyjnych i finansowych Igrzysk Olimpijskich. Pierwszymi partnerami Olimpijskich Igrzysk Esportowych będą międzynarodowe federacje już zaangażowane w e-sportowe wersje swoich dyscyplin.
Wypowiedzi liderów MKOl
Przewodniczący MKOl Thomas Bach wyraził aprobatę dla tej inicjatywy, stwierdzając: „Tworząc Olimpijskie Igrzyska Esportowe, MKOl robi duży krok naprzód i dotrzymuje kroku cyfrowej rewolucji. Jesteśmy bardzo podekscytowani tym, jak entuzjastycznie społeczność e-sportowa reprezentowana w naszej Komisji Esportu zaangażowała się w tę inicjatywę. To kolejny dowód na atrakcyjność marki olimpijskiej i wartości, które reprezentuje”.
Podsumowanie
Propozycja Olimpijskich Igrzysk Esportowych oznacza przełomowy krok dla MKOl, łącząc tradycyjne sporty z szybko rozwijającym się światem e-sportu. W miarę zbliżania się Igrzysk Olimpijskich w Paryżu w 2024 r. społeczność e-sportowa i entuzjaści sportu będą uważnie obserwować, jak ta propozycja ewoluuje i jaki będzie miała wpływ na przyszłość konkurencyjnych gier na arenie światowej.