Przed Nami ostatnia faza ESL One Katowice 2018. Play-offy pierwszego Majora Dota 2 w Polsce jutro odbędą się w katowickim Spodku. Chcielibyście pooglądać, ale Dota to dla Was czarna magia? Przeczytajcie nasz poradnik!

Zarówno ranga wydarzenia jak i jego lokalizacja wzbudziły zainteresowanie szerszego grona esportowych fanów, z których spora część z tą grą nie miała wcześniej nic wspólnego. Mimo przynależności do rodzaju MOBA, co łączy ją z LoLem i HotSem, Dota 2 wyróżnia się wysoką złożonością i trudnością rozgrywki, co często stanowi dużą przeszkodę dla nowych widzów i graczy. Dla wszystkich wybierających się więc jutro i w niedzielę do Spodka lub planujących obejrzeć mecze w sieci, przygotowaliśmy przewodnik po najważniejszych zagadnieniach rozgrywki.

Objaśnianie na czym polega granie w Dotę najlepiej chyba rozpocząć od jej mapy. Wielu niewątpliwie skojarzy się z LoLem i podobnym do niego układem 3 linii, ciągnących się od bazy do bazy. Podobieństwo dotyczy też stron konfliktu – pole walk podzielone jest na dwie części, stronę Radiant (Świetliści) oraz Dire (Mroczni). Zgodnie z historią gry związane są one z dwoma potężnymi bytami, które przejmują kontrolę nad różnymi jednostkami dążąc do zniszczenia siebie nawzajem w odwiecznym boju. Dwie drużyny złożone z 5 zawodników wkraczają w tą bitwę, by przechylić szalę na korzyść przydzielonej im strony. Głównym celem jest więc zniszczenie tronu (zwanego czasem Starożytnym), który znajduje się w bazie drużyny przeciwnej. Aby tego dokonać należy utorować sobie drogę niszcząc wieże i oczywiście pokonując wrogich graczy.

Wyróżniamy 3 podstawowe obszary mapy – bazę, linie i dżunglę. Znajdują się one na różnych poziomach wysokości – tzw. high ground i low ground. Przejścia pomiędzy poziomami są na mapie zaznaczone występowaniem schodów. Warto zauważyć, że jednostki znajdujące się niżej, nie są w stanie zobaczyć (bez dodatkowego źródła wizji) co dzieje się u góry. Jest to niesamowicie ważna mechanika szczególnie przy śledzeniu walk pod bazą. Znajduje się ona właśnie na high groundzie, który skutecznie utrudnia atakowanie jednostek będących w jej środku.

Serce drużyny

Bazy to najlepiej chronione tereny na całej mapie. Znajdują się w nich także najważniejsze dla rozgrywki budynki. Każda strona posiada swoją własną bazę, która odpowiednio znajduje się w lewym, dolnym rogu dla Radiant i prawym, górnym dla Dire.

Postacie wybrane przez graczy pojawiają się na początku rozgrywki na fontannie (7). Odradzają się tam również po upłynięciu czasu karnego po ich zabiciu oraz mogą powracać tam w czasie gry celem regeneracji zdrowia i many. Fontanna broni się przed wtargnięciem na nią wrogich jednostek, atakując je szybką serią zadających sporo obrażeń ataków. Znajduje się na niej sklepik, w którym z dowolnego miejsca mapy można zakupić przedmioty, a następnie dostarczyć je do siebie kurierem (latający osiołek).

Kolejnym elementem jest tron (1), o którym pisaliśmy już wcześniej. Jego zniszczenie decyduje o wygranej lub przegranej. Chroniony jest przez dwie wieże (4), które należy zniszczyć przed zaatakowaniem go.

Następnie bliżej wyjść z bazy znajdują się rozmieszczone po 2 budynki baraków (3) przy których pojawiają się creepy (ich zniszczenie nie powoduje zaprzestania tego). Creepy są sojuszniczymi jednostkami, pomagającymi postaciom w zbijaniu struktur przeciwnika i będącymi jednocześnie źródłem doświadczenia i złota dla rywali. Zniszczenie baraków przeciwnika wzmacnia sojusznicze creepy zgodnie z linią na której się ich pozbyto. Gdy zostaną zrównane z ziemią na wszystkich alejach wroga, powodują tworzenie super silnych i wytrzymałych jednostek – mega creepów. Przed każdą parą baraków stoi wieża (4), chroniąca tym samym jednego z trzech wejść do bazy.

Dodatkowo na wszystkich budynkach i creepach co parę minut użyć można tzw. glyphu, który sprawia że na 5s stają się one niewrażliwe na obrażenia.

W ogniu walki

Linie to drogi łączące bazy na mapie. Poruszają się po nich creepy, a wzdłuż nich rozstawione są wieże (4). Mniej więcej połowa każdej alei znajduje się po każdej ze stron konfliktu. Ze względu jednak na inny niż w LoLu wymiar mapy, dolna i górna ścieżka składają się krótszej i dłuższej części zwanych odpowiednio off i safelane. Safe lane (zielona) oznacza, że fala creepów zderza się z przeciwną bliżej sojuszniczej wieży, podczas gdy off lane (czerwona) znaczy, że punkt kolizji będzie o wiele dalej. Zniszczenie kolejnych wież na przynajmniej jednej z linii przeciwnika jest warunkiem koniecznym do zaatakowania bazy. Przy górnej i dolnej alei znajdują się side shopy (boczne sklepiki) umożliwiające zakup niektórych przedmiotów.

Istotną mechaniką gry związaną z walką na liniach (ale nie tylko) jest denying. Dota umożliwia zaatakowanie własnych creepów celem dobicia ich, by uniemożliwić przeciwnikowi zdobycia za nich złota i części doświadczenia. Dotyczy się to również wież, które stają się podatne na dobicie poniżej 10% swojego życia. Zawodnicy wykorzystują to także do samobójczej śmierci, gdy wiedzą, że nie uciekną przed przeciwnikiem, a nie chcą dać mu złota za zabójstwo.

Panta rhei

Wszystkie aleje połączone są rzeką, przebiegającą w poprzek mapy. Znajduje się na niej wiele wejść do dżungli, a także grota Roshana (5) i miejsce pojawiania się power-up runes (b). Roshan to potężne stworzenie, którego zabicie daje drużynie Aegis of the Immortal – przedmiot umożliwiający przez 5 minut powstanie z martwych postaci, która go posiada. Dodatkowo po drugiej śmierci daje także ser, który po użyciu przywraca 2500 życia oraz 1500 many. Przy trzeciej wypada z niego również Refresher Shard zerujący czasy oczekiwana na użycie umiejętności. Czas ponownego odrodzenia się Roshana jest losowy i waha się pomiędzy 8-11 minutami.

Power-up runes (b) to dodatkowe wzmocnienia dla bohaterów, które pojawiają się co dwie minuty (od 2:00) do 40 minuty gry w jednym z oznaczonych miejsc na rzece, a później z tą samą częstością w obu z nich. W tym samym miejscu nie może pod rząd pojawić się ta sama runa.

Wyróżniamy:
Arcane rune – redukującą czas oczekiwania na umiejętność oraz koszt many o 30%
Double damage – podnosi zadawane bazowe obrażenia o 100%
Haste – daje maksymalną szybkość poruszania się
Illusion – przywołuje 2 iluzje bohatera, które trwają 75s i zadają 35% obrażeń
Invisibility – czyni postać niewidzialną na 45s lub do użycia zaklęcia, ataku czy przedmiotu
Regeneration – regeneruje w pełni życie i manę

Kopalnia złota

Pomiędzy liniami na mapie rozciąga się obszar zwany dżunglą. Mieszczą się w niej różnej wielkości obozy neutralnych stworzeń (neutral creeps), które po zabiciu dają złoto i doświadczenie. Najważniejszymi z nich są ancienty (6), które choć najcięższe do zabicia, dają równocześnie największe korzyści. Wszystkie obozy, jeśli są puste, odradzają się o każdej pełnej minucie. Umożliwia to mechanikę gry zwaną stackowaniem, polegającą na oddalaniu się na odpowiednią odległość z neutral creepami, tak by ich obóz był pusty o pełnej minucie i mógł się pojawić w nim kolejny ich zestaw. Tym samym inny z zawodników może jednorazowo zarobić później równowartość 4-5 obozów czyszcząc tak „nastackowane” campy. Stworzenia z dżungli wykorzystuje się także do pullowania to znaczy atakowania creepów z linii, tak aby zmuszone były one ją opuścić.

W dżungli znajdziemy także miejsca pojawiania się bounty runes (a), które dają dodatkowe złoto i doświadczenie. Spawnią się one co 2 minuty od samego początku gry (0:00). W przeciwieństwie do power-up runes nie dają żadnych czasowych wzmocnień.

Kolejnym ważnym elementem każdej puszczy jest kapliczka (2). Łącznie na mapie znajdziemy 4 takowe, po 2 dla każdej ze stron. Umożliwiają one przywracanie życia i many wszystkim sojuszniczym jednostkom w ich zasięgu przez 5 sekund od momentu ich aktywacji. Ostatnim istotnym elementem dżungli są secret shopy – po jednym na każdą stronę mapy, gdzie zakupić można wyjątkowe przedmioty, niemożliwe do kupienia w bazie lub side shopie.

Postacie i przedmioty

Jako że opisywanie postaci zajęłoby za dużo miejsca i czasu pozwólcie, że ograniczymy się do niezbędnego minimum. Bohater to postać o unikalnych zdolnościach wybierana przez gracza na początku meczu. Inny zawodnik nie może wybrać tego samego herosa w czasie jednej gry.

Dzięki możliwości sterowania nim możemy przemieszczać się po mapie, atakować wrogów i używać umiejętności. Zwykle każdy bohater dysponuje 4 takowymi, z których jedna nazywana jest ultimatem (ostateczną). W Docie są jednak wyjątki od tej reguły, jak na przykład Invoker mogący rzucić 14 różnych zaklęć (10 ofensywnych). Dodatkowo co 5 poziomów (począwszy od 10) każda z postaci otrzymuje możliwość wybrania talentu, który modyfikuje jej umiejętności lub daje pasywną zdolność.

Przedmioty to wzmocnienia, które w trakcie meczu kupują gracze, by ulepszyć swoje postacie. Większość z nich działa jak dodatkowe umiejętności, gdyż ma możliwość aktywacji, która uwalnia dodatkowy efekt. By móc je kolekcjonować zawodnicy gromadzą złoto poprzez dobijanie przeciwnych creepów, zabijanie przeciwników, zbieranie bounty runes oraz czyszczenie dżungli. Niestety istotne w Docie jest wydawanie go w miarę na bieżąco, gdyż każda śmierć wiąże się z utratą jego części. Inną ważną sprawą brak jest wbudowanego powrotu do bazy – aby przemieszać się na pewne odległości należy zakupić Town Portal Scroll, a jego użycie może być przerwane przez przeciwników kontrolą tłumu. Jego ulepszoną wersją są Boots of Travel.

Ogólna strategia i rozgrywka

Głównym założeniem Dota 2 jest zdobycie przewagi nad przeciwnikiem w złocie i doświadczeniu. W przeciwieństwie do LoLa ilość zabójstw często nie przekłada się na wygraną danej drużyny – o wiele ważniejsze jest odpowiednie poruszanie się po mapie i wizja. Ze względu na o doskonałe mechaniki „powrotu do gry”, zdobytą przewagę o ciężej jest utrzymać – im większa różnica, tym więcej przeciwnik zyska na każdym zabójstwie. O wyniku rozgrywki często więc decyduje faza wyboru postaci (draftu) i to na jaką strategię zdecyduje się drużyna oraz czy będzie w stanie ją wyegzekwować.

Role graczy w Dota 2 określa się według zapotrzebowania w złocie od 1 (najwięcej) do 5 (najmniej). Zwykle razem z tą kolejnością idzie również ilość zadawanych obrażeń. Core’y, czyli pozycje 1-2 (czasem 3) to postacie, które mają największy wpływ na losy potyczek – to od ich ataków zależy, czy przeciwnik zginie, czy też nie. Wspierane są przez roamerów i supporty (4-5), które oddając niemal całe złoto w ich ręce pomagają w zdobywaniu zabójstw, kontrolowaniu linii, czy utrzymywaniu wizji. Często też rozpoczynają potyczki i odpowiadają za leczenie. Ilość zawodników na liniach w Docie nie jest ściśle ustalona i zależy wyłącznie od stylu rozgrywki danej drużyny oraz dokonanych wyborów.

Choć to tylko część informacji o pięknej, lecz trudnej grze jaką jest Dota 2, mamy nadzieję, że artykuł okaże się dla Was pomocny. Dziękujemy za dotrwanie do jego końca i zachęcamy do oglądania rozgrywek podczas ESL One Katowice 2018!